Творчий звіт






Михайлівська загальноосвітня
школа І-ІІІ ступенів



Комунальна установа
«Скадовський районний методичний кабінет»











Творчий звіт
вчителя фізичної культури та Захисту Вітчизни
 Михайлівської ЗОШ
I-III ступенів
 Горуна О.О.


Методична картка 
І. Атестаційні дані.
1.      Прізвище, ім’я, по-батькові -
 Горун Олександр Олександрович
2.      Рік народження  - 1979
3.      Освіта – вища, Миколаївський державний педагогічний університет 2000р..
4.      Спеціальність за дипломом – вчитель фізичної культури та ДПЮ.
5.      Місце роботи – Михайлівська ЗОШ І – ІІІ ступенів
6.      Посада – Вчитель фізичної культури та Захисту Вітчизни.
ІІ. Проблема, над якою працює вчитель:
«Формування умінь та навичок на уроках фізичної культури за допомогою нестандартного обладнання»
ІІІ. Мета: Набуття, уточнення і закріплення знань  паралельно із засвоєнням техніки фізичних вправ та удосконаленням фізичних якостей.
Творчий звіт
Горун Олександр Олександрович, з 2000 року працюю вчителем фізичної культури у Михайлівській загальноосвітній школі І –ІІІ ступенів Скадовського району Херсонської області . В 1996 році вступив у Миколаївський державний педагогічний університет на факультет фізичного виховання та допризовної підготовки. Під час навчання приймав участь в різних видах праці, що  дало поштовх  в остаточному виборі своєї професії. Протягом 15  років плідної праці вивчав досвід роботи багатьох гарних педагогів Скадовського району  таких, як Коршун Олександр Михайлович,   Безбражний Віктор Парфірійович, Бічуєв Віталій Анатолійович та Моніч Василь Васильович.
Організовуючи уроки фізичної культури, спортивно – масові оздоровчі заходи, олімпійські тижні, гімнастику до уроків, спортивних змагань з різних видів спорту  керуюся програмою    відповідно до вимог Державного стандарту використовуючи різноманітні методи та засоби фізичного виховання. Мета формування в учнів стійкої мотивації щодо збереження свого здоров’я . Плануючи свою роботу  враховую програмний матеріал відповідно до віково-статевих особливостей учнів, їхніх інтересів та матеріально-технічного забезпечення школи.  На уроках  використовую як традиційні так і нетрадиційні форми: «сюжетно-рольові» ігри, метод колового тренування, індивідуальний та диференційова­ний підходи та інші, особливу вагу приділяю урокам з використанням нестандартного спортивного обладнання. Все це допомагає проводити уроки з високою руховою активністю. Ведеться велика позакласна робота: динамічні перерви, спортивні часи, свята здоров'я, тиждень фізичного виховання, змагання з різних видів спорту.  Крім того працюю тренером – викладачем з волейболу за суміцниством в Скадовській РКДЮСШ. Маю І кваліфікаційну категорію. Деякі учні школи навчаються у вищих училищах фізичної культури на відділеннях гандболу, легкої атлетики та важкої атлетики. В 2012 році отримав ліцензію судді з волейболу ІІ категорії. Також являюсь співорганізатором проведення районних змагань з волейболу чоловічих команд(розробив положення та календар проведення змагань ) . В своєму населеному пункті організував дорослу волейбольну команду, яка досить гарно виступає на рівні району. Але основна  діяльність направлена на ефективне вирішення завдань фізичного виховання в школі шляхом поліпшення матеріально – технічної бази школи, для фізкультурно – оздоровчої роботи.
На уроках  фізичної культури переплітаються триєдині цілі освіти: освітні, розвивальні та виховні.   Особливу увагу приділяю виховній складовій уроку:
- формування ціннісного відношення до здоров’я;
- виховання свідомої потреби у збільшенні фізкультурно – оздоровчої активності;
Завданнями вважаю:
-допомогти у формуванні особистості учня, відпрацюванні ним стратегії на життєві перспективи;
- навчити раціонального режиму навчання, труда, відпочинку, рухового режиму, виконання правил особистої гігієни;
- ознайомити з різними видами спорту  та оздоровленням організму;
- формувати комунікативні навички та вміння співпрацювати.
Поєдную в процесі навчання постійне, незмінне, з елементами новизни.      
На даний час  працюю над проблемою «Формування умінь та навичок на уроках фізичної культури з використанням нестандартного обладнання». Адже в умовах соціально-економічних реформ, що проводились в нашій країні, було ослаблено увагу до розвитку фізичної культури і спорту, що призвело до погіршення навчально-матеріальної бази, зниження рівня компетентності викладачів та вчителів фізичної культури, підвищенню рівня захворюваності опорно-рухового апарату, серцево-судинної системи, значного зростання порушень в емоційно-вольовій сфері.
Важливою умовою функціонування системи фізичного виховання у школі є матеріальна база. При цьому масова фізична культура потребує особливої бази. Плануючи її створення, орієнтуюся не тільки і не стільки на урок, скільки на необхідність залучити до виконання вправ одночасно всіх учнів, враховуючи їх вік і рівень підготовленості. Намагаюся забезпечити всіх учнів на уроці і в позаурочних заняттях інвентарем, даю змогу кожному займатись на своєму приладі. Тільки так  даю учням необхідне навантаження, підходжу диференційовано до кожного, під­тримую інтерес протягом усіх занять. Створення такої матеріально-технічної бази вимагає великих зусиль, ініціативи і творчості.
В основі створення нового обладнання, приладів, пристроїв завжди ле­жить потреба найбільш ефективно виконувати навчальну програму, надавати допомогу відстаючим, прискорювати процес засвоєння вправ, виховувати необхідні якості, тобто в основі лежить методична, а не технічна ідея. Інши­ми словами, матеріальна база — це не мета, а засіб її досягнення. При цьому прагну до оптимальної кількості обладнан­ня. Сьогодні в школі одержало широке поширення нестандартне обладнання: багатопропускні прилади, саморобний інвентар (гранати, м’ячі, палиці тощо), тренажери, пристрої, технічні засоби навчан­ня.

Вивчення фізичних вправ на уроках і в позаурочний час передбачає послідовне формування умінь та навичок виконувати окремі рухові дії. При цьому я завжди знаю, що саме необхідно сформувати в кожному конкретному випадку і якщо таке формування не відбулося, процес навчання не можна вважати завершеним.
Будь-яка фізична діяльність людини в побуті, в спорті вимагає певного рівня розвитку фізичних або, як їх ще називають, рухових якостей. Чим він вищий, тим краще працездатність організму і вище  продуктивність праці при одночасно менших витратах енергії. Основні фізичні якості - витривалість, сила, швидкість, гнучкість, спритність і швидкісно- силові якості  - визначають ефективність трудової діяльності людини, стан його здоров'я, довголіття  активного життя, успіхи в спорті.
Головна мета для учнів - різностороння фізична підготовленість, швидке та ефективне оволодінні своєю професією, потрібними трудовими навичками і діями. Чим багатогранніше буде фізична підготовленість школярів, чим більшою кількістю рухових навичок вони оволодіють, тим легше буде досягнута ця мета.
Фізичні якості розвиваються природно, у міру переходу учня з однієї вікової категорії в іншу. Такий розвиток називається віковими змінами. Відбувається воно порівняно повільно і нерівномірно, іноді  із затримкою, зниженням і навіть припиненням росту. Однак можливо цілеспрямований розвиток фізичних якостей на основі так званих сенситивних (тобто найбільш сприятливих) періодів розвитку тих або інших якостей і застосування, відповідних даному віку засобів і методів.
Для мене, як  вчителя  фізичної культури основними   напрямками діяльності є:  
-                          внесення змін у підходи до викладання предмету «фізична культура» - тобто переорієнтація на диференційований та особистісно – орієнтований;
-                          поглиблення та доповнення змісту предмету за рахунок введення теоретичних питань про зміцнення здоров’я та методів оздоровлення;
-                          розробка методів спостереження за фізичним розвитком, які б враховували розвиток м’язової, серцево – судинної та дихальної систем;
-                            розробка та виготовлення нестандартного обладнання, а також його використання під час проведення уроків та позашкільних заходів.
Відповідно до обраних напрямків та завдань при підготовці до уроку обов’язково враховую наступні принципи:
   1) чіткий розподіл (диференціація) школярів за певними ознаками (стан здоров'я, фізичний розвиток, рухова підготовленість) на групи та виділення індивідуальних особливостей кожного учня;
2) визначення для кожної групи та для окремих учнів найбільш ефективних засобів фізичної підготовки;
3) дозування фізичного навантаження з урахуванням рівня підготовки  кожного учня.
4) використання доцільних форм та методів навчання.
При вивченні модулів в 5 – 11 класах «баскетбол», «волейбол», «футбол», «Л/а»,
«туризм», «настільний теніс» розроблюю вправи    з використанням нестандартного обладнання. Але потрібно враховувати наступні принципи:
         1) чіткий розподіл (диференціація) школярів за певними ознаками (стан здоров'я, фізичний розвиток, рухова підготовленість) на групи та виділення індивідуальних особливостей кожного учня;
2) визначення для кожної групи та для окремих учнів найбільш ефективних засобів фізичної підготовки;
3) дозування фізичного навантаження з урахуванням рівня підготовки  кожного учня
На уроках фізичної культури вирішуються  такі завдання:
-          запобігання захворювань опорно-рухового аппарату;
-          запобігання захворюваності серцево-судинної системи;
-          зміцнення здоров'я школярів;
Якщо створенню бази не передувала розробка методики її використання, якщо вона не була викликана потребою практики, то до неї швидко втрача­ють інтерес не тільки діти, а й учителі.
            Практичне застосування нестандартного обладнання на уроках фізичної культури.
1.Пляшки наповнені піском.
Матеріал : пластикові пляшки, пісок.
Застосування (для розвитку сили, спритності, швидкості, швидкісно – силових якостей, витривалості):
Гантелі (враховувати вік дитини та стать).
Комплекс вправ з гантелями для певних груп м'язів.
Дельтовидні м'язи:
1. Жими гантелей від плечей з різними положеннями кистей (уперед, паралельно).
2. Підйом гантелей уперед .
3. Розведення рук з гантелями в сторони .
4. Розведення гантелей у нахилі.
Біцепси:
1. Згинання рук з гантелями (стоячи, сидячи), хват знизу, зверху, паралельно, однією рукою, з опорою ліктя в коліно, поперемінно.
2. Згинання рук з гантелями, сидячи на похилій лаві, хват долонями усередину, уперед.
Трицепси:
1. Випрямлення руки нагору з гантеллю (стоячи, сидячи), рухається тільки передпліччя, плече фіксоване строго нагору.
2. Випрямлення рук, лежачи на лаві, хват гантелей долонями усередину, плече фіксоване вертикально, рухаються тільки передпліччя.
3. Випрямлення однієї руки (по черзі) назад, у нахилі, плече фіксоване горизонтально, рухаються тільки передпліччя.
М'язи спини:
1. Тяга гантелей до пояса в нахилі, інша рука в упорі (коліно, табурет)
2. Відведення гантелей нагору в нахилі (імітація гребка) із затримкою у верхній позиції на 1 - 2 сек.
3. Лежачи животом на лаві, тяга гантелей нагору до згинання рук або розведення прямими руками назад-нагору.

Грудні м'язи:
1. Розведення рук з гантелями, лежачи на горизонтальній або похилій лаві (варіювати кут нахилу).
2. Відведення прямих рук назад, лежачи на горизонтальній лаві .
3. Жим важких гантелей лежачи, з різними положеннями кистей (долоні вперед, паралельно).
М'язи живота:
1. Підйом тулуба з положення лежачи, руки з гантеллю за головою, ступні закріплені.
2. Підйом ніг у положенні лежачи, гантеля прикріплена до ступень, руки в зачепі за головою.
Розгибателі спини:
1. Нахил уперед, гантель у руках за головою.
2. Імітація рубання дров з гантеллю в руках.
М'язи стегна:
1. Присідання, руки з гантелями в плечей або опущені вниз.
2. Сидячи на високій лаві випрямляти ногу з гантеллю, прикріпленої до ступні.
3. Лежачи на животі, згинати ноги з гантелями, прикріпленими до ступень.
М'яз гомілки:
1. Підйом на носки, стоячи на невисокому бруску, гантелі на рівні плечей.
2. Підйом на носок однієї ноги, одна рука утримує рівновагу, інша, опущена, - гантель.
Для занять потрібні різні по масі гантелі , інакше на певному етапі, коли організм звикне до навантажень, ріст результативності занять може призупинитися, а при роботі з недостатньою інтенсивністю можливі й регресивні тенденції. Для розвитку сили й витривалості рекомендується наступна методика. Початкова вага гантелей повинен дозволяти виконання 10-12 повторень, після чого - відпочинок до відновлення подиху, а потім - виконання чергової серії тієї ж вправи. Відпочинок можна поступово скорочувати від 2 хв. до 30 сек., піднімаючи тим самим інтенсивність тренувань. Після досягнення 15 повторень у всіх підходах збільшується вага гантелей , і починайте знову працювати по 8-10 повторень у серії. Починати заняття необхідно з гарної розминки (до легкого поту): для цього підійде будь-який комплекс вправ  на 5-10 хв., без обтяжень.. У комплекс включають до 12-15 вправ, а кількість серій - залежно від фізичної підготовленості й попереднього навантаження. Початківці протягом 1-2 тижнів виконують по 1 підходу, потім, залежно від самопочуття, додають 1-2 підходи. Для більше слабких груп м'язів можна робити згодом по 4-6 серій, для інших - 2-4 серії. Повторення в серіях виконуються плавно, без ривків, з повною амплітудою. Наприкінці занять необхідні заспокійливі й розслаблюючі вправи (повільний біг, ходьба, підйом рук у сторони, потягування).

            Кеглі .
В основному використовуються для проведення естафет
Естафета з кеглями.
Гравці розділяються на дві-три однакові за кількістю учасників команди. Напроти кожної команди на відстані 10-15 м від лінії старту креслять у ряд два-три невеликі кола.
За командою (свистком) капітани з кеглями (по одній в руці) добігають до своїх кіл, ставлять кеглі, повертаються назад, торкаються витягнутої руки гравця, який стоїть попереду, і стають у кінець своєї колони. Наступні гравці підбігають до кеглів, забирають їх, передають наступним гравцям і т.д. Виграє команда, яка раніше закінчить естафету.
Вказівки до гри. Якщо ви поставили кеглю в коло, а вона впала, треба спочатку її підняти і поставити на місце, а потім продовжувати біг.
Естафета звичайна.

Дві команди шикуються в колону по одному за загальною стартовою лінією. На відстані 15-20 м від команд ставлять високі прапорці чи стійки (1,5 м) або учасників гри (по одному з кожної команди). Їх потрібно буде оббігти. За наказом перші гравці команд підбігають до кеглі, оббігають її, повертаються до других номерів, передають естафету, доторкаються до долоні.
Перемагає команда, яка найшвидше закінчить біг. Естафету передають за стартовою лінією.
 Естафета «Сліпий і поводир».
Дві команди шикуються в колону по одному за загальною стартовою лінією. Перед кожною стоїть низка кеглів. Перша людина закриває очі і намагається петляючи їх обійти, а група підказує йому напрямок руху. Складність полягає в тому, що коли всі групи починають кричати одночасно, виділити із загального шуму команди своєї групи вкрай проблематично.
            2.Мішечок з піском
            Матеріал:  щільна матерія 50*30 см, пісок.
Застосування : (для розвитку спритності, влучності ,виправлення постави).
Використовується у вправах на поставу, як в підготовчих вправах так і в естафетах.
            Естафета « Хто швидше».
Учнів ділять на дві - три рівні команди. На відстані 10м знаходяться кеглі. В перших на голові знаходиться мішечок з піском. Потрібно обійти навколо кеглі так, щоб мішочок з піском не впав на підлогу. Перемагає команда, яка швидше закінчить естафету. Якщо мішечок впав команді нараховуються штрафний час.
Естафета «Хто далі кине».
Учнів ділять на дві рівні команди. У кожного з грав­ців — мішечок з піском. Креслять лінію метання, а від неї через кожен метр роблять 10-15 позначок. За сигналом вчителя на лінію метання виходять гравці однієї команди і виконують кидки. Підраховують, скільки мішечків упа­ло за дані позначки. Очки команди сумують. Перемагає команда, гравці якої набрали найбільшу суму очок.
3. Доріжка «здоров’я».
Матеріал : матерія довжина 5 -6 м. ширина 50 см. , ґудзики.
Застосування : (для профілактики плоскостопості).
Вправа виконується в основному в підготовчий та заключній частині. Учні по черзі повинні пройти по доріжці, на якій у формі ступні, нашиті ґудзики . Вправу можуть виконувати учні різних   різних вікових груп.
4. Бруси.
Матеріал : дерев’яні бруски 20*20 см., дерев’яні жердини( довжиною 50 см, діаметром 5-8 см.),цвяхи.
 Застосування : (для розвитку сили, швидкісно – силових якостей, спритності).
Комплекс вправ
1.      Згинання і розгинання рук в упорі на бруси.
2.      Оббігання по черзі приставним кроком правим (лівим) боком навколо брусів .
3.      Перестрибування правою, лівою, обома ногами через бруси.
Можливо виконувати , як підготовчі вправи , спеціальні, а також під час естафет.




Немає коментарів:

Дописати коментар